Co to jest persona? Kim są nasi klienci i użytkownicy strony? Czy warto tworzyć personę w kontekście tworzenia strony internetowej i prowadzenia firmy?
Czym jest persona ?
Persona to opis naszego obecnego bądź przyszłego klienta (użytkownika), do którego kierujemy nasze usługi lub produkty. Zawiera, między innymi, informacje takie jak wiek, dane demograficzne, cele i motywacje. Persona reprezentuje naszą grupę docelową.
Często wydaje się, że tworzenie persony to strata zarówno czasu i pięniędzy, jednak jest to przekonanie, które może wywołać niekorzystny skutek dla firmy. Zrozumienie potrzeb naszego klienta jest kluczowym elementem do budowania długofalowych relacji oraz dostarczania wartościowych produktów i usług.
Dlaczego persony są ważne?
Rozumienie potrzeb klienta
Stworzenie persony umożliwia zrozumienie potrzeb klienta, do którego kierujemy nasze usługi i produkty, przez co stawia go na pierwszym miejscu i pozwala na dobranie rozwiązań odpowiadającym jego potrzebom.
Większa skuteczność kampanii marketingowych
Persony umożliwiają również lepsze targetowanie w treściach i kampaniach reklamowych, przez co możemy trafiać do osób, które rzeczywiście są zainteresowane naszym produktem czy usługą.
Wykorzystywanie persony odbywa się na wielu etapach związanych z działaniem firmy np. podczas tworzenia strony internetowej, przygotowywania identyfikacji wizualnej marki, tworzenia reklam Meta Ads (Facebook i Instagram) czy Google Ads.
Lojalność klientów
Kiedy klienci czują, że firma dba o ich potrzeby i dostarcza wartość, chętniej kupują jej produkty czy usługi.
Rola persony w tworzeniu strony internetowej/aplikacji
Stworzenie odpowiedniego interfejsu (wygląd, treść, grafiki)
Podczas projektowania strony ważne jest uwzględnienie takich elementów strony, które dla użytkownika będą przydatne. W kontekście firm tworzących strony internetowe istotne jest dostarczanie treści i grafik, które rezonują z grupą docelową. Persony pomagają zidentyfikować język, styl i tematykę, która przyciągnie uwagę oraz zainteresuje użytkowników.
Optymalizacja ścieżki użytkownika
Persony pomagają również w rozumieniu celów użytkownika poruszającego się po witrynie lub aplikacji. Dzięki temu możemy optymalizować ścieżki użytkownika i tworzyć intuicyjną nawigację.
Dzięki zrozumieniu użytkownika i utworzeniu person możemy dostarczyć produkty, które są nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale również skutecznie spełniają oczekiwania naszej grupy docelowej.
Jak stworzyć personę?
Persona składa się z kilku kluczowych elementów, na podstawie, których jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć naszych użytkowników.
- zdjęcie - dla lepszego zwizualizowania,
- ogólne dane - wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, wykonywany zawód,
- pełniona rola,
- profil osobowości,
- cele i motywacje - które mają wpływ na decyzje,
- wyzwania - z jakimi może się spotkać,
- preferencje - np. kanały komunikacji, decyzje zakupowe.
Do budowania profilu persony najlepiej wykorzystać informacje pochodzące z narzędzi analitycznych np. w panelu analitycznym Facebooka, Instagrama, Google Analytics.
Stworzenie persony to proces, który wymaga analizy danych, empatii i zrozumienia kontekstu użycia. Bardziej szczegółowa i dopracowana persona umożliwia zespołowi projektowemu łatwiejsze zidentyfikowanie i spełnienie potrzeb użytkowników.
Ciekawostka
Kiedy rozumiemy cele, wyzwania i motywacje użytkownika, możemy dostarczyć treści i produkty, które są naprawdę wartościowe.