#UX/UI

Persona - dlaczego jest ważna dla Twojej firmy?

Co to jest persona? Kim są nasi klienci i użytkownicy strony? Czy warto tworzyć personę w kontekście tworzenia strony internetowej i prowadzenia firmy?

Czym jest persona ?

Persona to opis naszego obecnego bądź przyszłego klienta (użytkownika), do którego kierujemy nasze usługi lub produkty. Zawiera, między innymi, informacje takie jak wiek, dane demograficzne, cele i motywacje. Persona reprezentuje naszą grupę docelową.

Często wydaje się, że tworzenie persony to strata zarówno czasu i pięniędzy, jednak jest to przekonanie, które może wywołać niekorzystny skutek dla firmy. Zrozumienie potrzeb naszego klienta jest kluczowym elementem do budowania długofalowych relacji oraz dostarczania wartościowych produktów i usług.

Dlaczego persony są ważne?

Rozumienie potrzeb klienta
Stworzenie persony umożliwia zrozumienie potrzeb klienta, do którego kierujemy nasze usługi i produkty, przez co stawia go na pierwszym miejscu i pozwala na dobranie rozwiązań odpowiadającym jego potrzebom. 

Większa skuteczność kampanii marketingowych
Persony umożliwiają również lepsze targetowanie w treściach i kampaniach reklamowych, przez co możemy trafiać do osób, które rzeczywiście są zainteresowane naszym produktem czy usługą.

Wykorzystywanie persony odbywa się na wielu etapach związanych z działaniem firmy np. podczas tworzenia strony internetowej, przygotowywania identyfikacji wizualnej marki, tworzenia reklam Meta Ads (Facebook i Instagram) czy Google Ads.

Lojalność klientów
Kiedy klienci czują, że firma dba o ich potrzeby i dostarcza wartość, chętniej kupują jej produkty czy usługi. 

Rola persony w tworzeniu strony internetowej/aplikacji

Stworzenie odpowiedniego interfejsu (wygląd, treść, grafiki)
Podczas projektowania strony ważne jest uwzględnienie takich elementów strony, które dla użytkownika będą przydatne. W kontekście firm tworzących strony internetowe istotne jest dostarczanie treści i grafik, które rezonują z grupą docelową. Persony pomagają zidentyfikować język, styl i tematykę, która przyciągnie uwagę oraz zainteresuje użytkowników.

Optymalizacja ścieżki użytkownika
Persony pomagają również w rozumieniu celów użytkownika poruszającego się po witrynie lub aplikacji. Dzięki temu możemy optymalizować ścieżki użytkownika i tworzyć intuicyjną nawigację.

Dzięki zrozumieniu użytkownika i utworzeniu person możemy dostarczyć produkty, które są nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale również skutecznie spełniają oczekiwania naszej grupy docelowej.

Jak stworzyć personę?

Persona składa się z kilku kluczowych elementów, na podstawie, których jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć naszych użytkowników. 

  • zdjęcie - dla lepszego zwizualizowania,
  • ogólne dane - wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, wykonywany zawód,
  • pełniona rola,
  • profil osobowości,
  • cele i motywacje - które mają wpływ na decyzje,
  • wyzwania - z jakimi może się spotkać,
  • preferencje - np. kanały komunikacji, decyzje zakupowe.

Do budowania profilu persony najlepiej wykorzystać informacje pochodzące z narzędzi analitycznych np. w panelu analitycznym Facebooka, Instagrama, Google Analytics.

Stworzenie persony to proces, który wymaga analizy danych, empatii i zrozumienia kontekstu użycia. Bardziej szczegółowa i dopracowana persona umożliwia zespołowi projektowemu łatwiejsze zidentyfikowanie i spełnienie potrzeb użytkowników.

Ciekawostka

Kiedy rozumiemy cele, wyzwania i motywacje użytkownika, możemy dostarczyć treści i produkty, które są naprawdę wartościowe.

Inne artykuły:

Jak zacząć reklamę w internecie?

Internet już nie raz pokazywał siłę swojego przekazu. W obecnych czasach bardzo ciężko jest dotrzeć do klientów bez użycia narzędzi jakimi są strona internetowa i social media.

28 stycznia 2024

Przejdź do wpisu

Mechanizmy renderowania w kontekście biznesowym: Rzeczowe spojrzenie na SSR, SSG i CSR

W świecie technicznym, mechanizmy renderowania stanowią kluczową część architektury aplikacji internetowych...

12 grudnia 2023

Przejdź do wpisu